Blog

Taalrijk Losser

  • Miriam Janssen -
  • 02/10/2017  |  Comments (0)

Alle teams van de twaalf Losserse scholen doen dit schooljaar '17-'18 mee aan het project 'TaalrijkLosser.'
Ze krijgen vier maal een training creatief schrijven, en dat onderdeel moet aan het eind een plek krijgen binnen hun taal- en cultuuronderwijs.

De eerste keren doen we veel kleine schrijfopdrachten met de leerkrachten. Dan ervaren zij de (procesgerichte) methodiek, en ook hoe dat voor hun leerlingen kan zijn.
Er is vaak verbazing: 'Goh, zomaar een gedicht geschreven, dat kon ik toch niet?' Ook twijfel: 'Dit kunnen mijn leerlingen vast niet!'
We hebben het dan over de andere benadering: hier kan niets fout zijn, het gaat er eerst om je fantasie te gebruiken, te spelen met taal, van alles te proberen met woorden en zinnen.
In een tweede bijeenkomst komen er al ervaringen op tafel, en teksten uit de eigen groep. Het is inspirerend om dat uit te wisselen, elkaar op ideetjes te brengen.

Of het helemaal een perfecte tekst is, compleet met juiste spelling erbij, komt pas aan de orde in de allerlaatste fase van het maken.
Dat is even wennen, in de opleiding en de taalmethodes gaat het daar al veel eerder om.
Het is ook gemakkelijker, vertrouwder om te corrigeren op spelfouten, dan om mee te kijken hoe een kind tot meer woorden of beelden kan komen.
En daarom is het zo mooi om dit eerst zelf te doen!

Mijn twee collega's van AHa in Deventer en ik van De TalenTuin uit Borne begeleiden elk vier scholen.
De eerste ronde teamtrainingen is op gang gekomen, en dat is nog maar het begin. We hebben dit jaar de luxe om vier keer op elke school te komen.
Dan kun je iets opbouwen! De vier zittingen zijn verspreid over een jaar, zodat er tussendoor van alles kan worden uitgeprobeerd.
Het zijn levendige bijeenkomsten, de woorden gaan in Losser stromen!

Zie voor wat meer informatie en bronnen deze link


 

Reageer

Door op Verzenden te klikken gaat u akkoord met onze Privacyverklaring (AVG)

Quicklinks