Blog

Zelf een sprookje schrijven, in Wierden.

  • Miriam┬áJanssen -
  • 20/04/2015  |  Comments (0)

In Wierden gaan dit voorjaar 51 groepen 5 t/m 8 naar een voorstelling.
De bovenbouw gaat naar 'Oorlogsgeheimen' (van theatergroep De Engelenburg), een stuk n.a.v.. het gelijknamige boek van Jacques Vriens.
Deze groepen schrijven daarna ofwel een verhaal met een geheim er in, of een gedicht aan/over Anne Frank.

De middenbouw zag de voorstelling 'Barram-hak' van Rood Verlangen, losjes gebaseerd op het sprookje van Doornroosje.
Zij schrijven daarna ofwel een sprookje, of ze maken een gedicht vanuit een voorwerp of personage in de voorsteling.
Hieronder alvast een paar teksten; er komen er nog een paar meer in de rubriek 'jong schrijftalent'.

Anne Frank

Dat is je leven

Daar ben je
bij het strand
het is daar warm
bij het strand
daar zit je oma
bij het strand
er is zeelucht
bij het strand
je hebt net gezwommen
bij het strand.

Dat is je kamertje
in het Achterhuis
daar hangen je foto’s
in het Achterhuis
daar schrijf je je dagboek
in het Achterhuis
het is daar stoffig
in het Achterhuis
je woont daar
in het Achterhuis.                                         Jelien, Touwladder Wierden, groep 8


Groep 6 Galjoen Gedicht nav voostelling Braam-hak

Vanuit het kraampje op het feest van Braam-hak

Ik ben een eenzaam kraampje
ik sta hier helemaal achteraan.
Ik verveel me heel erg
ik sta hier zo alleen op Braamhak.
Ik ben een eenzaam kraampje,
ik zou mee willen feesten.
Ik ruik de taarten, koekjes en gebakjes
maar ik sta hier zo alleen.


De accordeon

Ik ben de accordeon
ik hoor mijn muziek,
voel de handen
die mij bespelen.
Ik ruik de paarden,
mest en mensen.
Ik maak muziek,
maar vinden de mensen
mijn muziek wel mooi?

Sprookje: het verhaal van de koning, door Sasja, Groep 5, Wierden
(krimt= krimpt. Ik typ hier de kladversie over. Waarschijnlijk heeft Sasja bij het overschrijven/typen olv haar leerkracht later wel verbeteringen aangebracht).
Werkwijze: na het voorlezen van een sprookje krijgt elk kind een (andere) afbeelding met een sprookjestafereel;
middels 'stuurvragen' en voorbeelden (er was eens...; maar toen....) op het bord schrijven de leerlingen dan hun sprookje, in vier alinea's.

' Er was een een koning die koning was woedend hij dronk heel veel om de woede weg te krijgen.
maar toen dronk hij een drankje waar hij van krimte.Je kon door het hele paleis het geschreeuw horen van de koning die krimte en krimte totdat hij zo groot was als een mier
iedereen kwam kijken maar niemand kon de koning vinden terwijl hij er wel was
hij liep zo snel mogelijk weg voordat hij platgestamt werd maar tog probeerde hij tegen iedereen te praten maar zijn stem was te zacht
Hij liep per ongeluk de drankjeskamer binnen het was daar prachtig de flesjes hadden allemaal verschillende kleuren ook het groeidrankje was daar
Toen kwam de koningin binnen en die stoote per ongeluk het groeidrnakje op de koning toen liep de koningin weg en groeiede de koning
En toen hielden de koning en de koningin een bal'.
 

Reageer

Quicklinks