Blog

Woesj in Losser

  • Miriam┬áJanssen -
  • 01/07/2021  |  Comments (0)

Deze weken bezoek ik de Wegwijzer, een basisschool in Losser. Na de training van het team in het gebruik van Woesj, wilde deze school nog een stapje verdergaan. Ze vroegen of ik bij elke leekracht in de klas een Woesjles wilde observeren en nabespreken.
Woesj is inmiddels twee jaar oud en de trainingen zijn zeker drie jaar geleden. Door corona schoof alles op, dus ook deze laatste kijkronde. Maar nu mocht ik, wat een feest!
Zelf ben ik inmiddels gestopt met de lessen in de klassen en de training van leerkrachten, en eigenlijk is Woesj de erfenis van al die jaren werken met creatief schrijven in het basisonderwijs.
Door wat ik zag op de Wegwijzer, kreeg ik alle vertrouwen dat deze erfenis in goede handen is. Leerkrachten die zich daarvoor inzetten, die het lef hebben om te experimenteren met hun aanpak van taal en het creatief proces, wat bijzonder!
Zonder dat ik iets hoefde te doen, zag ik de sprankeling bij de kinderen, hun plezier en nieuwsgierigheid. Hoe ze een figuur kozen uit De Nachtwacht, daar helemaal in kropen en een monoloog schreven. Hoe ze ontroerende gedichten schreven over een lieverlingspersoon, - knuffel of - dier. Hoe ze me trots hun 'schrijfdossier' lieten zien, in een zelfgemaakte versierde map. Ik zag de zorgvuldigheid waarmee de leerkrachten de les hadden voorbereid voor hun bezoek, hoe ze nadachten over hun keuzes en woorden. En de missers die weer werden opgevangen, en zo niet: ook voor de leerkracht geldt het adagium dat we bij de kinderen hanteren bij dit onderdeel: 'Het is nooit fout'. Ik zag hoe elk haar eigen vorm gaf aan de voorzet die Woesj doet.
En ik zag dat het goed was. Natuurlijk blijven er altijd aandachtspuntjes en verbeteropties, zo blijven we in beweging en leeft het onderwijs.

Reageer

Door op Verzenden te klikken gaat u akkoord met onze Privacyverklaring (AVG)

Quicklinks