Na de basiscursus kinderboek wilde een aantal cursisten verder. Sommigen hadden echt al een plan of wens, waarmee.
Hoe zouden we dat vormgeven? Na de vele cursussen die wij samen hadden gegeven, vonden Hettie en ik een nieuwe formule ook wel fijn.
Naar analogie van mijn schijverswerkplaatsen, besloten we tot de 'werkplaats kinderboek schrijven en illustreren'. Eens in de maand schilderen en tekenen, eens in de maand schrijven. Iedereen brengt mee waaraan hij/zij werkt.
Er komen laptops op tafel, vellen papier, verf, kinderboeken. Eerst een kleine werkbespreking: wat gaat iedereen doen vandaag? Wie heeft waarbij ondersteuning nodig? Dan gaat ieder los in het eigen tempo. Tussendoor een koffietje halen in de kantine naast het lokaal, even over de schouder meekijken van een cursusgenoot.
Er ontstaan gesprekken over het schrijfproces, over waar iemand begint: bij tekst of bij beeld? Over wat een beeld kan toevoegen aan een tekst. Over abstracte vlekken die een verhaaltje nodig hebben om door kinderen begrepen te worden. Over situaties die in tekst worden beschreven omdat de cursist even niet voor zich ziet hoe dat getekend kan worden. Maar ook andersom!
Er wordt gedaan, gemijmerd, gelachen, gepraat, geïmproviseerd. Ik loop rond als schrijcoach, zoals in de schrijfretraites. Er gebeurt een hoop en toch is het relaxed. Een heerlijke vrijdagochtend!
Reageer
Door op Verzenden te klikken gaat u akkoord met onze Privacyverklaring (AVG)