Blog

Voorleeswedstrijden op plaatselijk en landelijk niveau

  • Miriam Janssen -
  • 13/10/2016  |  Comments (1)

Elk jaar zijn er overal in Nederland op de basisscholen in de groepen 7 en 8 de voorrondes voor de Nationale Voorleeswedstrijd, een leesbevorderingsactiviteit voor de bovenbouw van het BasisOnderwijs.
Gisteren was ik uitgenodigd in de jury van de voorronde op De Esch, een basisschool in Borne. Daar heb ik in 2015 mijn project 'meer gedichten en verhalen in de klas' ontwikkeld, samen met de leerkrachten van de groepen 5-8, zie elders. Ook toen bleek het niet zo moeilijk de kinderen aan het lezen te krijgen.
Dat doen ze op De Esch (en op veel andere scholen) overigens elke dag, aan het begin van de schooldag: een kwartier 'stillezen.' Geen enkel moment tref je op een school zoveel rust en concentratie! Via het project 'Bibliotheek op School' is er op de Esch sinds vorig jaar een eigen 'bibliotheek op school', in een ruimte die de directeur eerst als kantoor had. Hij moets zijn heil elders zoeken, want dit is natuurlijk belangrijker!

De voorleeswedstrijd: De groepen 6 t/m 8 hadden zich in de hal verzameld, dan heb je gelijk een zaal vol publiek, goed om te oefenen. Nu zijn kinderen van deze school dat wel gewens, iets presenteren aan de anderen - heel anders dan wij vroeger!? Ze hadden allemaal zelf een lievelingsboek en een fragment gekozen, en gaven een kleine inleiding voor ze begonnen te lezen. Drie leerlingen uit groep 7, drie uit groep 8, die van hun eigen klasgenoten de 'publieksprijs' hadden gekregen. In de jury zaten naast mij de bibliothecaris die hier ook de 'bieb op school (BoS) heeft geïntroduceerd, en een leesmoeder, actief in diezelfde bieb.
We kregen een keurig lijstje met aandachtspunten, waaraan we elk een cijfer van 6 t/m 10 konden toekennen (onvoldoendes worden niet uitgedeeld). Kijkt de kandidaat nu en dan het publiek in? Wordt het publiek meegevoerd in het verhaal? Hoe wordt de emotie overgebracht? En verder natuurlijk tempo, verstaanbaarheid, accenten. Naast de klassiekers als Harrie Potter, Paul van Loon, Roald Dahl en Carrie Slee waren er ook 'Dagboek van een muts' en 'De bende van vier.' Uit dat laatste boek hoorden we een verhaal over een kasteel van poep, geproduceerd door de hoofdpersoon. Ongelooflijk hoe een hal vol kinderen 5 minuten naar een poepverhaal kan luisteren zonder dat het alleen maar gegniffel wordt; de voorlezer, de enige jongen, wist ons echt serieus mee te nemen in dit geestige verhaal. We hadden het als jury niet gemakkelijk om te kiezen, de scores voor vier van de zes voorlezers lagen erg dicht bij elkaar. Hulde voor de kinderen, en ook voor de leescultuur op de Esch!
Maar uiteindelijk kozen wij voor Jolie, die een scene uit Harie Potter wist voor te lezen op een zeer heldere, rustige, maar toch levendige manier. Alle facetten van de sfeer - angst,dreiging, onzekerheid- kwamen er goed uit, ze had een goed contact met het publiek, het was te snel voorbij. En omdat Jolie pas in groep 7 zit, kunnen we nog wel wat meer van haar verwachten!

Comments (1)

José Groot Rouwen

Dat heb je prachtig verwoord, Miriam! Dank je wel.

Reageer

Door op Verzenden te klikken gaat u akkoord met onze Privacyverklaring (AVG)

Quicklinks