Blog

Verhalen lezen, maar dan anders

  • Miriam Janssen -
  • 12/10/2015  |  Comments (0)

Hier spelen drie kinderen van groep 6 een deel van een sprookje van Grimm na (De Haas en de egel). Met een heuse heks en een 'megel'- een jongen die de twee rollen van merel en egel moest verenigen, anders hadden ze te weinig spelers!
Zoals bekend uit eerdere berichten, vindt in 2015 op de basisschool De Esch in Borne het project plaats: 'talentuin op school: meer verhalen en gedichten in de taalles'.
Na de poëzie in het voorjaar, zijn nu de verhalen aan de beurt. In alle groepen 5 t/m 8 zijn eerst verhalen gelezen, en daarna gaan de leerlingen zelf verhalen schrijven.
Het lezen is wat anders dan anders gegaan: er kwamen via de provinciale bibliotheekdienst in elke klas verhalenbundels en leerlingen hebben in groepjes van drie hetzelfde verhaal gelezen.

Ik heb, in overleg met de leerkrachten, werkvormen gemaakt waarmee elk groepje het eigen verhaal ging uitdiepen en aan de rest van de klas presenteren.Niet de bekende werkvormen van 'vat het verhaal samen en zeg wat je ervan vindt.' Dat vinden kinderen saai, en ze schijnen er niet zoveel van te leren.
Andere groepjes hebben bijvoorbeeld een tijdlijn gemaakt van het verhaal, monologen geschreven vanuit de hoofdpersonages (mocht ook een voorwerp zijn), stukjes muziek gezocht en tekeningen gemaakt bij de verschillende sferen in het verhaal, of een brief geschreven aan de hoofdpersoon.
De kinderen hebben met verve aan hun opdrachten gewerkt en hadden na afloop in elk geval veel zin (en zelfvertrouwen) om zelf een verhaal te schrijven! Hoe dat uitpakt, gaan we binnenkort meemaken.
 

Reageer

Door op Verzenden te klikken gaat u akkoord met onze Privacyverklaring (AVG)

Quicklinks