Blog

'Stil zitten als een kikker', mindfulnesstraining voor kinderen en ouders

  • Miriam┬áJanssen -
  • 17/06/2015  |  Comments (0)

Het seizoen is haast ten einde, velen van ons kijken reikhalzend uit naar vakantie, rustiger tijden.
Wie zou er niet eens stil willen ziten als een kikker? Rustig zitten mijmeren, alles voorbij laten komen, niets doen.
Misschien is dit boek een hulp daarbij!


Stil zitten als een kikker, mindfulness voor kinderen en hun ouders.
‘De aanknop doet het, maar waar zit de pauzeknop?’

Net als volwassene, hebben kinderen het vaak (te) druk, en worden er hoge (volwassen) eisen aan hen gesteld. Ze kunnen niet slapen, piekeren, zijn snel afgeleid en onrustig. ‘Ik kan vaak niet slapen omdat ik maar blijf denken aan al die dingen die ik misschien niet goed heb gedaan. Ik schaam me vaak en dan ga ik daar weer over denken.’ Mindfulnesstraining kan helpen om fysiek en geestelijk tot rust te komen.
De oefeningen op de cd bij dit boek kunnen thuis gedaan worden door kinderen, alleen of samen met hun ouders. Maar ook een volwassene heeft er baat bij: de begeleide meditaties zijn licht van toon, kernachtig en helder geformuleerd.
De teksten om de oefeningen heen zijn bestemd voor volwassenen (met name ouders) en geven  rechtstreeks tips over het waarom van de oefeningen en over wat met de kinderen te doen en te bespreken.
Bij de BOS (Boeddhistische  Omroep) zag ik december 2014 een uitzending naar aanleiding van dit boek, met de auteur, therapeute en meditatietrainer Eline Snel. Het was ontroerend om te zien hoe serieus kinderen in de klas met hun ogen dicht gingen zitten, stil als een kikker. Ook de kinderen die je voor die tijd druk had zien doen.
Vanwaar de kikker? Een kikker kan enorme springen maken, maar hij kan ook heel stil zitten. Hij merkt wat er allemaal om hem heen gebeurt, maar reageert daar niet meteen op. Hij ademt en zit stil. Dat is de basishouding van mindfulness: aanwezig zijn bij wat er is. Surfen op de golven van het leven, die soms hoog zijn en angstig, dan weer glad. Een surfer leert mee te gaan met die golven, in alle omstandigheden. Zo leert mindfulness je mee te gaan ’in de maalstroom van je leven’ (titel van een eerdere boekbespreking op dit bieblog, van het gelijknamige boek van Edel Maex).
Kinderen leren door deze training dus om even te stoppen, op adem te komen en te voelen wat ze op dit moment nodig hebben. Om ‘vriendelijke aandacht’ te schenken aan wat er is, ook de minder fijne dingen.

De auteur van het boek en de cd, therapeute Eline Snel, werkt sinds 1980 als therapeut voor volwassenen en kinderen en sinds 1990 ook als meditatie- en mindfulnesstrainer. Zij is begonnen met het uitdenken van de oefeningen als ’wanhopige ouder’ met een huilbaby en een dochter die piekerde en slecht sliep.
Ze verzorgt op vele scholen in binnen- en buitenland het programma ‘Aandacht werkt’. Het blijkt te werken: kinderen worden vriendelijker en opener naar zichzelf, maar ook naar hun omgeving. Ze concentreren zich beter, reageren minder direct op impulsen en drukken minder weg.
Bij het boek hoort een cd met 11 oefeningen, met namen als: ‘Aandacht voor de adem’, ‘De pauzeknop’, ‘Een veilig plekje’ en ‘De piekerfabriek.’  

Citaat van Tim uit groep 2: ‘Ik vind het fijn om te ademen en voel me lekker zacht en uitgerust van binnen.’ Een boek om mee op adem te komen.

Ergens in de komende weken zal dit artikeltje verschijnen op www.biebloghengelo.nl, een interessante site voor lezers, van de Bibliotheek Hengelo. Ik schrijf daar eens per twee maanden een boekbespreking voor.

 
 

Reageer

Door op Verzenden te klikken gaat u akkoord met onze Privacyverklaring (AVG)

Quicklinks