Blog

Fase 2 afgesloten: zelf gedichten schrijven

  • Miriam┬áJanssen -
  • 17/06/2015  |  Comments (0)

Fase 2 Project ‘meer gedichten en verhalen in de taalles,’ De Esch i.s.m. De TalenTuin.
In februari  hebben de groep 5 t/m 8 veel gedichten (voor)gelezen, gespeeld met mooie regels enz. (zie eerder bericht op deze site). Dus ze waren al goed in de stemming voor poëzie!
In de maanden maart en april hebben de leerkrachten van deze groepen, samen met Miriam Janssen van De TalenTuin, gedichten geschreven met de leerlingen.
In dit project gaan de leerkrachten steeds meer zelf aan het werk met creatieve taal. Miriam is gastdocent en begeleidt de leerkrachten om dit zelf op te pakken. En dat lukt!
De evaluaties waren positief - zowel van de kinderen, de leerkachten als van mij- en na de zomer gaan we verder met: verhalen. Eerst lezen, dan schrijven.

We hebben in de meeste klassen o.a. gedichten gemaakt waarin de zintuigen voorkwamen, want ‘zintuigen’ was het thema van het project ‘Kunst in de Klas.’
Hieronder een paar van de gedichten.


Groep 5 van De Esch : Geuren
Welke geuren vind je lekker? En hoe ruikt dat lekker dan? Wat gebeurt er met jou als je het ruikt?

2.
Ik ben bij de kermis,
en mijn neus is verliefd op suikerspin!!
het is zo poeder roze met witte stippels
Het is zoet, prikkelig en prachtig
Mijn neus zweeft in de poeder roze wolken.

Als ik terug naar huis loop
zie ik een lavendelplant
het is sterk zoet en prikkelig
Ik ben in de paarse wereld
maar hij is niet zo lekker als suikerspinnen.

2.
De kachel bij mijn opa en oma
ruikt naar hout en vuur
het lijkt op een paasvuur
ik ga er lekker bij zitten.
 
De taart bij mij thuis
ruikt naar een slagroombol
hij ziet er uit als witte watten
ik eet hem snel op.        

Groep 6 De Esch, schrijven over je naam:
hoe proeft die, hoe klinkt die, welk ritme?
 
Thom
Mijn naam is mooi
zo mooi als een waterdruppel
zo zoet als de maan
zo snel als een tomtom.

Kira
Een heel fruitige naam
als je het proeft
smaakt het naar een appel
het klinkt een beetje lui
maar het klinkt ook lief.

Groep 7 Het verhaal van Anne Frank
Elke leerling schreef één couplet bij foto’s van Anne van voor de oorlog, en een bij foto’s van het Achterhuis.
Daardoor ontstonden ‘contrastgedichten’. Zie verder.

Voor de oorlog
Het is een warme dag
En ik lig in de zon
Het is een warme dag
En ik speel in de zon
Het is een warme dag
En ik ga naar het strand
Het is een warme dag
En ik voel me erg blij.

Achterhuis
De soldaten komen binnen
Vroeg in de ochtend
De soldaten komen binnen
En ik hoor enge geluiden
De soldaten komen binnen
En ze vallen Nederland aan
De soldaten komen binnen
En ik voel me bang.                         

Jitte
 
Groep 8 De Esch Geluid

Als ik het hoor

het geluid thuis en op school
onder de handvaardigheidsles
het ijzer glimt in de hete zon
als ik het geluid hoor
het geluid van knippen
het geluid van een schaar
in het papier
het gedicht is afgeknipt
nu hoor ik het niet meer.

Hidde

Midden in de stilte
in mijn bed
's avonds helemaal alleen
in het pikkedonker
midden in de stilte
als ik slaap
ik vind het mysterieus
midden in de stilte,
het tikken van de klok.                  

Floor
 

Reageer

Door op Verzenden te klikken gaat u akkoord met onze Privacyverklaring (AVG)

Quicklinks