Dichten over Anne Frank
Op weg naar 70 jaar bevrijding besteedt elke school wel aandacht aan verhalen over oorlog en vrede. Het verhaal van Anne blijft inspirereren, zeker ook jonge mensen.
Op dit moment schrijven collega Erna Lankhorst en ik gedichten over/aan Anne Frank met klassen in de bovenbouw in Wierden. Ook groep 7 van De Esch in Borne heeft dit gedaan.
Het is opmerkelijk hoe ook een onrustige klas hier geconcentreerd en in volle ernst aan werkt. Het pakt de leerlingen.We spreken met de school af dat het verhaal van Anne bekend is voor wij in de klaskomen. Geen probleem!
We laten wat gedichten zien over Anne, om met elkaar even de focus te krijgen op: wat is een gedicht? Op welke manieren kun je dit aanpakken?
Dan werken we met twee fotocollages (met dank aan het Anne Frankhuis): een serie van Anne voor de oorlog, met vriendinnen op het strand, aan het schaatsen enz. Een gewoon meisjesleven.
Bij een van die foto's beantwoorden de leerlingen voor zichzelf associatievragen zoals: waar is ze nu? wat zou je daar horen? enz. enz. Het is stil in de klas.
Op basis van die antwoorden schrijven ze hun eerste couplet, dat niet noodzakelijk hoeft te rijmen. Het blijkt dat veel leerlingen uit de voorbeeldgedichten wel het element van herhaling gebruiken, maar dan die van terugkerende woorden bv. 'het was op het strand', 'het was ...' (zie hier onder) of: 'In het Achterhuis, achter de boekenkast, in het Achterhuis......' enz.
Daarna delen we per leerling een collage uit van foto's van de oorlog en (Anne in) het Achterhuis. Zelfde procedure.
Uiteindelijk heeft iedereen dus twee coupletten, die nogal contrasteren qua sfeer. 'Kun je hier één gedicht van maken? Wat moet dan de titel zijn?'
Als dit klaar is, wordt er voorgelezen. Dan is het alweer stil, ook in die drukke groep!
Veel groepen maken er iets van bv. een boekje, of gedichten bij een expositie over de oorlog. Het 'niet vergeten' krijgt hier een eigentijdse vorm, ingevuld door een jonge generatie.
Een paar van de gedichten plaats ik hier onder. Zoals dat in gedichten gaat, wordt hier 'met weinig woorden veel verteld.' De vorm is eenvoudig, maar veelzeggend.
Het was een zonnige dag
het was een leuke dag
het was een warme dag
de zon scheen volop
de lucht was blauw
het was veilig.
Het was koud
het was donker
het was saai
het was klein
het was gesloten
het was druk
het was gevaarlijk
het was het achterhuis
Mitchell, groep 7, Borne, De Esch
HOE IK ME VOEL
Het is middag
We zitten op school
We horen de bel.
We denken er is niks aan de hand
We staan arm in arm.
Het is warm
En we hebben plezier
Dit is hoe ik mij voel
Ik zit
Stil
Ik hoor
Vliegtuigen
Ik ruik
As
Ik zal
Nooit meer naar buiten
Gaan
Dit is hoe ik mij voel.
Stef, groep 8 wierden
Voor de rest (2015, 2013) kunt u naar de
afdeling 'jong talent', onderaan bij de nieuwtjes op deze site.
Reageer
Door op Verzenden te klikken gaat u akkoord met onze Privacyverklaring (AVG)