Borne laat kinderen creatief schrijven
Hoe krijg je de fantasie op gang om een verhaal te schrijven? Wat is het verschil tussen een verhaal en een gedicht? Wanneer in het creatieve proces zet je de knop goed/fout aan,bv. over spelling? Hoe maak je de saaie stelopdrachten uitnodigender? Hoe krijg je de kinderen mee die niet zoveel taal en fantasie bezitten?
Allemaal thema' s die langs kwamen toen ik gisteren rond de tafel zat met Bornse leerkrachten van vijf scholen, voor een training 'naar creatievere stellessen.'
Twee jaar geleden wierp ik de eerste steen in de vijver: ik begon met het (Cultuur met Kwaliteit) project 'meer verhalen en gedichten in de stelles' op één Bornse school. Of eigenlijk waren de poëzielessen bij Kunst in de Klas de eerste steentjes: men stond zo versteld van de mooie gedichten die de kinderen schreven, dat de leerkrachten nieuwsgierig werden: 'Hoe doe jij dat toch?' En dan zei ik: 'Maar dat kunnen jullie ook!'
Een jaar lang hebben we op die ene school, De Esch, in de groepen 5 t/m 8 gewerkt met verhalen en gedichten lezen, en daarna zelf schrijven. Dat heeft talloze ervaringen en teksten opgeleverd. Ik was deze keer niet alleen gastdocent, want de bedoeling was dat de leerkrachten zelf in hun taallessen hier meer mee gingen doen. Inmiddels is daar op twee scholen een aanzet toe gemaakt. Zij vervangen de stellessen uit de methode deels door 'mijn' lessen. Ik volg met interesse het pad dat zij lopen. Binnenkort gaan we hun ervaringen bespreken, elkaar inspireren met wat er lukt en oplossingen zoeken voor vragen en knelpunten.
De lessen die daar gegeven zijn, heb ik allemaal opgeschreven en vervolmaakt- zo dat ze overdraagbaar waren. Ze zitten intussen in een professioneel vormgegeven map, de leerlijn 'Gedichten en verhalen in de stellessen'. Zie
elders op deze website.
Nu kan ik verder, de kringen rond de steen wijder trekken. Dat gaat bv. gebeuren in Losser (alle scholen), op een provinciale onderwijsdag in februari en in Zwolle. En naar ik hoop in meer plaatsen. Samen met collega schrijfdocenten organiseer ik een conferentie in juni over 'de plaats van creatieve taal in het onderwijs'.
Om te kunnen verbreden schuif ik mijn pensioenperiode (die officieel al is ingegaan) nog even voor mij uit; ik hoop nog een heel aantal trainingen en coaching te geven. Zodat leerkrachten met hun leerlingen meer plezier krijgen in 'stellen', toch altijd een moeizaam deel van de methode. Het liefst liet ik de kringen tot de oever komen, maar of dat erin zit.....
Reageer
Door op Verzenden te klikken gaat u akkoord met onze Privacyverklaring (AVG)